A METODISTA ÉBREDÉS TÖRTÉNETE
Lóháton és Bibliával - Irány a préri
William J. Hyde
(7. rész)
Hyde-ék
Ohióban nagyon barátságos emberek közé kerültek. Csakhogy ebben az államban
egészen más légkör uralkodott. Ott, Dakotában most kezdődött az élet – minden a
jövőről szólt -, Ohiónak pedig múltja volt, dicsőséges múltja, és az itteni
lakók idejüknek legalább a felét azzal töltötték, hogy hátrafelé néztek. Az
egyházakat is úgy lehetett volna jellemezni, hogy „halál van a fazékban”.
Hyde
azonnal munkához látott, mert szilárdan hitte, hogy az evangélium friss ereje a
leghalottabb állapotokat is megelevenítheti. Tizenhárom héten át evangélizált,
minden városban legalább három hétig. 195 új, hitvalló tagot vett fel, és egy
sereg egyletet alapított – segélyegyletet, vasárnapi iskolákat, missziói
egyesületeket, ifjúsági csoportokat. Mire a lelki élet ott így felvirágzott, a
következő konferencián – egy év múlva – Hyde-éket elhelyezték Centerburgba. Itt
volt Hyde első ohiói összeütközése az alkoholistákkal.
Bár
az országban szesztilalom volt érvényben, sokan kijátszották ezt a
rendelkezést. Egy napon előkelően öltözött uraság jelent meg a városban, aki
nem volt ugyan orvos, de recepteket forgalmazott, melyeken a neve mellett ez a
megjegyzés állt: „Alkoholt csak receptre adok”.
Gyanús
módon egykettőre megnövekedett a súlyos betegek száma, akik naponta olyan
mennyiségű whiskyvel és borral távoztak a különös idegen szállásáról, ami
legalább egy évig „kúrálhatta” volna őket. S ami még furcsább: néhány nap múlva
újabb adagért jelentkeztek. De ki mert volna kételkedni a tiszteletreméltó
gyógyász tudományában, aki állandóan fekete öltönyben járt fehér nyakkendővel,
nagy selyemkalapot hordott, és aranyfejű sétapálcája nélkül meg nem jelent
sehol.
„Mister
Selyemkalap” - mert ezt a nevet ragasztották rá – ez alkalommal azonban
emberére akadt. Amikor elegendő bizonyíték összegyűlt ellene, bíróság elé
kellett állnia.
A
tárgyalás előtti napon Hyde ezt a címet adta prédikációjának: „Az ördög
selyemkalapban.” Nevet nem említett, ez fölösleges is volt a hallgatóság
számára, de alaposan „kiprédikálta” a törvényt kijátszó várost. Másnap az
alkohol ellenzői kora reggel megtöltötték a tárgyalótermet, nem hagyva helyet Mr.
Selyemkalap cimboráinak. Az ál-doktor ügyvédje Hyde-et hívatta először a tanúk
padjába. Miután feleskették, az ügyvéd felkérte: mondja el, hogy miről
prédikált előző nap a templomban. A bíró helyt adott a kérelemnek.
„Nagyságos
urak – mondta Hyde -, készséggel eleget teszek a kérésnek, de a prédikáció,
amit tegnap tartottam, negyvenöt percig tart.”
„Folytassa
a tanú a vallomást?” - fordult a bíró az ügyvédhez.
„Nem!
- kiáltott az ügyvéd. - Küldjék el!”
A
hallgatók tomboltak a nevetéstől, alig lehetett lecsillapítani őket. Mr.
Selyemkalapot egy évi börtönre ítélték.
Másnap
este Centerburg hű polgárai elárasztották ajándékaikkal a bátor lelkészt, de az
ellenfél „ajándékai” sem hiányoztak. Teleszórták a templom előterét és bejárati
csarnokát üres whiskys üvegekkel. Hyde pedig előfizette egy évre a
mértékletességi egyesület lapját, és beküldte Mr. Selyemkalapnak a börtönbe.
Vessünk
egy pillantást Hyde derűs családi életére is. Ahol gyermekek vannak, ott minden
előfordul, ami gyermekek között csak előfordulhat. Például ilyen: amikor az
édesanya vasárnap reggel végigmustrálja egész kis csapatát, kiderül, hogy Etel
ötletekben gazdag bátyuskája pénteken fodrászt játszott, és néhányat lenyírt a
kislány fürtjeiből. Az apa sem marad ki az ellenőrzésből. Különösen mivel van
egy furcsa szokása: prédikáció alatt többször előveszi és kiteregeti a
zsebkendőjét. Minnie folyton attól retteg, hogy férje egyszer egy lyukas
rongyot képes meglengetni a gyülekezet előtt.
Milyen
büszkén néz végig a lelkész vasárnap délelőttönként az első padban ülő
családján! A tekintélyes megjelenésű anya egyik oldalán két, másikon három
gyermek ül szép rendben, s ha fészkelődni vagy sugdolózni kezdenek, anyjuk meg
sem fordul, csak kicsit keményebben férje szemébe néz, odanyúl a rendetlenkedőkhöz,
és megcsípi. Egy alkalommal feltűnt az apának, hogy mialatt a gyülekezet
felállt énekelni, három leánya állandóan szája előtt tartotta a zsebkendőjét.
Csak nem kaptak torokfájást? - tűnődött. Otthon aztán kiderült ebéd közben,
hogy a három kis imposztor kekszet rágcsált, azt igyekeztek elrejteni.
Egy
karácsonyt náluk töltött Harry bácsi, Vili fivére. Este a szülők látogatni
mentek, és a nagybácsira bízták a gyerekek felügyeletét, akik a jól befűtött
cserépkályha mellett játszottak. Másnap reggel az anya hiába kereste az
építőkockákat. „Elégettük – jelentették a gyerekek diadallal-, de Harry bácsi
megengedte.” Igen, a nagybácsi belemélyedt egy könyv olvasásába, és a kis
lurkók minden kérdésére egy „ühüm”-el
felelt. No, legközelebb Carter nénire bízták az apró népet. Az idős hölgy
kényelembe helyezte magát egy karosszékben a nappali szobában azzal a
bizonyossággal, hogy a gyerekek odafent a hálószobájukban alszanak. A nappali
szoba mennyezetén egy ráccsal fedett nyílás volt, hogy a fűtött helyiségből felszálljon
a meleg levegő az emeleti szobácskákba is. A lurkók kitalálták, hogy fent jól
lehet melegedni ennek a rácsnak a tetején, sőt ennél jobb ötletük is támadt.
Kiemelték a rácsot, és a nyíláson át lelógatták a lábukat az alsó térségbe.
Egyszer csak nagy puffanással leesett a vasrács pontosan a néni orra előtt.
Mire szegény felvonszolta csekély mázsácskáját a lépcsőn, az összes gyerek
édesen és mélyen „aludt” az ágyban.
Kedves,
derűs légkörben nőtt a gyereksereg. A napi program mindig családi áhítattal kezdődött.
Reggeli után a gyerekek iskolába mentek, az apa pedig bevonult
dolgozószobájába, ahol legalább három órát töltött tanulmányokkal,
elmélkedéssel. Nem volt számára „igazi” a hét, ha legalább egy új könyvet át
nem olvasott, s amikor egy-egy konferenciáról a friss olvasnivalókkal hazatért,
türtőztetnie kellett magát, hogy azon nyomban valamennyit el ne olvassa. Szabad
idejükben a kicsiknek is voltak apró kötelességeik, amiket el kellett
végezniük. Az év fénypontját a családi táborozás jelentette. Nemcsak nekik,
hanem az egész egyháznak. Szabadságukat összekötötték lelki alkalmakkal, és
valami szép helyen tíz napot együtt töltöttek, néha két-háromezren. Hol
sátorban, hol faházban laktak. Ezek az évről évre ismétlődő alkalmak
egyszersmind szép családi és baráti találkozók voltak. Az összejöveteleket
legtöbbször szabadban tartották. Este evangélizáció volt egy hatalmas sátorban,
reggel és délután kisebb csoportokra oszolva bibliaórákon vettek részt. Emberek
százai tértek meg ezeken a táborozásokon. Külön alkalmakat tartottak a
gyermekek számára – persze játékra is volt lehetőségük. És milyen csodálatos
volt este, amikor a lelkes tömeg egymás után énekelte a szebbnél szebb énekeket
a Sankey-énekeskönyvből, és hallgatta a prédikátorokat, akiket különben talán
soha nem hallottak volna. A tábort vezető lelkész egy kis pénzbeli támogatást
is kapott – kb. 15 dollárt naponta.
Valamelyik
prédikáló körútján megajándékozták Hyde-et egy kosár szép őszibarackkal, amit
feltétlenül haza akart vinni feleségének és a gyerekeknek. Hazafelé borzasztóan
fülledt levegő volt a vonatban. Hyde óvatosan maga mellé tette a kosarat az
ülésre, nehogy felrúgja valaki. Az éjszaka folyamán többen bekukkantottak a
fülkébe, szippantottak egyet, és mosolyogva megkérdezték: „Őszibarack, mi?”
A
lelkész büszkén válaszolt: „Bizony, Indiana legszebb, legnagyobb
őszibarackjai!”
Egy
idő múlva ismét bedugta valaki a fejét: „Őszibarack, mi?”
Amikor
megérkeztek, Hyde vigyázva felemelte a kosarat, amiből gyanús, barna lé
folydogált. Félve, hogy a kosár füle leszakadhat, egyik kezével alulról
megtámasztotta, mire a lé még gyorsabban és még barnábban csorgott.
„Őszibarack, mi?” - kérdezte ironikusan saját magától, és megvárta míg mindenki
leszállt. Majd óvatosan lemászott – és otthon elásta a pompás ajándékot.
Később, ha az apát valami különösen szép ajándékkal akarták meglepni, legalább
egy valaki mindig tanácsolta, hogy vegyenek neki egy kosár őszibarackot.
Az
áthelyezés nemsokára ismét bekövetkezett – most Orrville-be kerültek.
Intelligens, rendezett anyagi körülmények közt élő emberek voltak a város
lakói. Hyde-ék is otthonosan mozogtak már az Államokban, szinte
bennszülötteknek számítottak. Vili idestova tizenöt éve prédikált, s bár az
embereknek általában nehéz önmagáról kritikát alkotnia, Hyde megállapította,
hogy beszédstílusa sokat javult. Nem volt annyira érzelmektől fűtött, mint az
első években, s arra is ügyelt, hogy ne hadonásszon karjával, „mint a
cséphadaró”. Bár tudta, hogy a prédikáció nemcsak a fej, hanem a szív dolga is.
Nem tévesztette szem elől, hogy milyen sokat számít a személyes átélés.
Világosan
látta, hogy az egyháznak olyan lelkipásztorokra van szüksége, akik az emberek
minden bajában, és problémájában készek segíteni.
Azokat
az éveket Moodynak, a tüzes evangélistának szolgálatai előzték meg, akinek az
üzenete ezreket, tízezreket rázott fel az Egyesült államokban és Angliában.
Mondanivalója egyszerű volt: Jézus azért halt meg, hogy megmentse a bűnösöket;
halála érvényes számodra, még ha az emberiség söpredékéhez tartoznál is. Amikor
rátalált Sankeyre, aki azután éveken át kísérte Moodyt énekes szolgálataival,
olyan munkatársi közösség jött létre, amilyen talán soha nem volt azelőtt
evangéliumi körökben.
Más
jelentős prédikátorok is előkészítették a talajt Hyde korának igehirdetői
szolgálata számára. És ő szívesen tanult jót mindenkitől.
Ott
volt például Gunsaulus, akinek csodálatosan szép volt a stílusa, csak a drámai
részeket szerette erősen hangsúlyozni. Valamelyik jóakarója aztán elküldte
Európába, ahol bőségesen nyílt alkalma másokat hallgatni, és saját
beszédtechnikáját korrigálni.
Nagyon
szerette Quayle püspököt, aki borzas, elálló vörös hajával igazán nem keltett
tudós benyomást. De ki törődött ezzel? Amikor felállt, és elkezdte: „...Tegnap
láttam egy virágot...”, már rabul ejtette a hallgatóit, akik pedig alig
sejtették, hogy ebből az egyszerű kezdetből milyen hatalmas prédikáció
kerekedik. Ismét egy másik beszédének logikus felépítésével nyerte meg a
hallgatókat – bár hiányzott belőle valami szívbeli melegség.
Volt
olyan püspök is, aki az utolsó részletig mindent beosztottjai szájába akart
rágni. De annyi munkát halmozott össze, hogy az utasítások végén az egyik
prédikátor megkérdezte: „Püspök úr, és mikor engedélyezi a levegővételt?”
Négy
évig szolgált Hyde Orrville-ban, ami akkoriban szokatlanul hosszú időt
jelentett egy metodista prédikátornak. Nem is csodálkozott, amikor a következő
konferencián Bereába helyezték.
(Folytatjuk)
Az Élet és Világosság 1994. januári
számából